جنگ نرم سایبری سرباز ان مهدی موعود(عج)

جنگ نرم سایبری سرباز ان مهدی موعود(عج)

جنگ نرم سایبری سربازان مهدی موعود(عج)
جنگ نرم سایبری سرباز ان مهدی موعود(عج)

جنگ نرم سایبری سرباز ان مهدی موعود(عج)

جنگ نرم سایبری سربازان مهدی موعود(عج)

اگر ذهنی سرگردان دارید، احتمالا 'باهوش و خلاق' هستید

سرگردانی ذهنی

حق نشر عکسVICTOR TONGDEE
Image captionنتیجه یک تحقیق: سرگردانی ذهنی ممکن است نشانه‌ای از هوش بالا و خلاق بودن باشد

نتیجه یک پژوهش در دانشکده فنی جورجیای آمریکا نشان داده که سرگردانی ذهنی در حین انجام کار لزوما بد نیست و حتی ممکن است نشانه‌ای از هوش بالا و خلاق بودن باشد.

اگر چه ممکن است پرش ذهن بطور مستقیم بر انجام کارهای دستی تاثیر منفی بگذارد، اما فواید دراز مدتی دارد، از جمله تقویت مهارت برنامه‌ریزی برای آینده و توانایی حل مسئله.

کریستین گدوین، یکی از پژوهشگران این تحقیق به بی‌بی‌سی گفت که برخی از تحقیقات تازه نمایانگر اثرات مثبت سرگردانی ذهنی بر خلاقیت هستند: "یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهد که رابطه مثبت معنادار میان پرش ذهن و خلاقیت، هوش و عملکرد وجود دارد."

اریک شوماخر، استاد روانشناسی و از محققان دیگر این مطالعه توضیح داد: "ممکن است افرادی با ذهن سرگردان، ظرفیت مغزی بالایی داشته و قادر نباشند جلوی سرگردانی ذهنشان را بگیرند."

مغزحق نشر عکسSPL
Image caption'ممکن است افرادی با ذهن سرگردان، ظرفیت مغزی بالایی داشته باشند'

در این تحقیق عملکرد مغز ۱۰۰ نفر با ام‌آر‌آی بررسی شده است. در حالی که اسکن مغزی انجام می‌شد، شرکت کننده برای مدت ۵ دقیقه بر یک نقطه ثابت تمرکز کرده بودند. سپس این داده‌ها با میزان خلاقیت و نتایج پرسشنامه‌ای درباره میزان سردرگمی روزانه شرکت‌کنندگان مقایسه شده است.

پژوهشگران دریافتند کسانی ‌که که سرگردانی ذهنی بیشتری را گزارش داده بودند، خلاقترند و سیستم مغزی کارآمدتری از آنها در دستگاه‌ ام‌آر‌آی ثبت شده بود.

آقای شوماخر با آوردن مثال از یافته‌های پژوهشگران گفت: "نتایج این تحقیق، من را به یاد پروفسوری می‌اندازد که نبوغ زیادی دارد اما در دنیای خودش غرق است و بعضی اوقات به محیط اطرافش بی‌توجه است. یا دانش آموزان مدرسه‌ای که از همکلاسی‌های خود به مراتب جلوتر هستند و در حالی‌که ممکن است همکلاسی‌هایشان چیزی را در ۵ دقیقه یاد بگیرند، آنها کارشان را در یک دقیقه تمام کرده و ذهن‌شان شروع به پرش می‌کند.

انجام دو کار در عین زمانحق نشر عکسTHINKSTOCK
Image captionنتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که ارتباط منفی معنی‌دار میان درک مطلب و پریشانی ذهنی در نوجوانان و بالغان وجود دارد

اما، تحقیقات دیگر که رابطه میان کارکرد دانش آموزان و سرگردانی ذهنی را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهند دانش آموزانی که با پرش ذهنی دست و پنجه نرم می‌کنند، در آزمون ورود به دانشگاه (اس‌ای‌تی) چندان موفق به نظر نمی‌رسند.

همچنین، نتیجه یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که یک ارتباط منفی معنی‌دار میان درک مطلب و پریشانی ذهنی در نوجوانان و بالغان وجود دارد. یکی از دلایل آن عدم تمرکز ذهن عنوان شده است.

هرچند در یافته‌های پژوهش دانشکده فنی جورجیا تفاوتی میان پرش ذهن زن و مرد دیده نشده، اما پیشتر مطالعه‌ای درباره میزان رضایت از زندگی و خیالبافی انجام شده بود که نشان داد تعداد دفعاتی که مردان خیالبافی می‌کنند با میزان رضایتشان از زندگی رابطه منفی دارد ولی در مورد زن‌ها آنچه با میزان رضایت از زندگی رابطه منفی دارد کیفیت خیالبافی آنهاست.

افراد خلاق‌تر 'ارتباطات مغزی قوی‌تری دارند'

افراد خلاق‌تر 'ارتباطات مغزی قوی‌تری دارند

خلاقیت
حق نشر عکسISMAGILOV

نتایج یک پژوهش تازه دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که در مغز افراد بسیار خلاق، در مقایسه با افراد دیگر، سه ناحیه ارتباط بیشتری با هم دارند. این سه ناحیه از مغز بیشتر با تولید و تحلیل ایده‌ها سر و کار دارند.

نتایج این تحقیق که در مجله پژوهشی پی‌نس منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که مغزهای خلاق‌تر قادر هستند این نواحی را هماهنگ با یکدیگر فعال کنند.

محققان از این سه ناحیه شناخت لازم دارند. این ناحیه‌ها عبارتند از شبکه پیش‌فرض ( Default Mode)، که وظیفه تفکر خودآیند و رویاپردازی را عهده دار است، شبکه برجستگی که اطلاعات مهم را از محیط اطراف به دست می‌آورد و شبکه کنترل اجرایی که حاوی کارکردهای کنترل شناختی و ارزیابی است.

راجر بیتی، یکی از پژوهشگران این تحقیق به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "اگر چه به نظر می‌رسد شبکه پیش فرض منبع اصلی خلاقیت باشد، اما مردم به شبکه برجستگی و شبکه کنترل اجرایی نیاز دارند تا به عنوان یک منتقد درونی، قضاوت کنند که برای انجام کارشان، کدام ایده‌ها مفید و موثر است."

او افزود: "این سه سیستم مختلف در بخش‌های مختلف مغز قرار دارند، اما همه آنها یک بار به طور همزمان فعال می‌شوند. افرادی که توانایی بهتری در این سه ناحیه دارند، کنش‌های خلاقانه‌تری از خود نشان می‌دهند".

هرچند خلاقیت یک ساختار پیچیده با مفاهیم مختلف است، اما محققان اغلب افر

اسکن مغزحق نشر عکسGETTY IMAGES

برای اندازه‌گیری خلاقیت و ارتباطات مغزی، محققان مغز حدود ۱۶۰ داوطلب را با استفاده از فناوری "ام‌آر‌آی کارکردی" (اف‌ام‌آرآی) اسکن کردند. این فناوری با نظارت بر عملکرد مغز، جریان خون در مناطق مختلف مغز را نشان می‌دهد.

هنگام اسکن، از آنها خواسته شد تا فعالیت‌هایی انجام بدهند که "تفکر واگرا" خوانده می‌شود. در این فعالیت هر شخص باید برای استفاده از اشیای معمولی از جمله چاقو، فنجان، پیاله یا خشت پخته راه‌های خلاقانه ارائه می‌کرد.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد می‌گوید: "فقط فکر کردن در مورد راه‌های جدید و غیرمعمول برای استفاده از این اشیاء نشانگر یک روش معتبر برای اندازه‌گیری تفکر خلاق است."

مغزحق نشر عکسSPL

محققان دریافتند که "تفکر واگرا" همزمان سه شبکه مختلف مغز را فعال می‌کند. هرچه ارتباطات و هماهنگ سازی این سه شبکه بیشتر باشد، کارایی تفکر واگرا نیز بهتر خواهد بود. به عبارت دیگر، هرچه ارتباط متقابل و همگام‌سازی مغز بیشتر باشد، به همان اندازه عملکرد آن در انجام کار خلاق بهتر خواهد بود.

آقای بیتی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "پژوهشگران حالا قصد دارند تا الگوهای مشابهی از فعالیت مغز را در مناطق خاص خلاقیت از جمله نوشتن یا موسیقی جستجو کنند. علاوه بر این، محققان می‌خواهند بدانند که آیا عملکرد مغز می‌تواند بهتر شود؛ مخصوصا که افراد در مهارت های خاصی توانایی‌های بیشتری پیدا می‌کنند."

خلاقیتحق نشر عکسCREATIVE-TOUCH

در باره اینکه آیا خلاقیت را می‌توان آموخت، پاسخ روشنی وجود ندارد. آقای بیتی در این مورد می‌گوید: "ما هنوز نمی‌دانیم که آیا خلاقیت یا دیگر مهارت‌های شناختی مهم مانند هوش را می‌توان آموزش داد یا خیر. ممکن است که آموزش سنتی در هنر و علوم توانایی تفکر خلاق را بهبود بخشد، اما تحقیقات زیادی در این زمینه لازم است".

این پژوهشگر دانشگاه هاروارد درباره رابطه بین هوش و خلاقیت می‌گوید که این بستگی دارد که چگونه خلاقیت اندازه‌گیری می‌شود. به گفته او، بعضی مطالعاتی که کمیت ایده‌ها را به عنوان شاخص خلاقیت اندازه‌گیری می‌کنند، معمولا ارتباطات کمی بین ضریب هوش و خلاقیت را گزارش داده‌اند. با این حال، مطالعاتی که کیفیت ایده‌ها را در یک کارکرد خلاق اندازه گیری می‌کنند، ارتباط بیشتری را با ضریب هوش و خلاقیت نشان می‌دهند. ادی را خلاق می‌نامند که از نظر فکری انعطاف‌پذیری داشته باشند یا توانایی تولید مداوم ایده‌های جدید و سودمند را داشته باشند.